SEO is behoorlijk veranderd door de jaren heen én het verandert nog steeds. Zo is SEO lang niet meer alleen een spel van zoekwoorden. Zoekmachines hechten namelijk steeds meer waarde aan de betrouwbaarheid en reputatie van een website. SEO is veranderd van technische optimalisatie naar het bouwen van duurzame, online geloofwaardigheid. In de onderstaande blog vertellen we je er meer over en hoe jij hierop kunt inspelen.
Van optimalisatie naar autoriteit
Zoekmachines hechten steeds meer waarde aan websites met een sterke reputatie. Autoriteit is hierbij enorm belangrijk. Een website moet namelijk betrouwbaar zijn, en de informatie op de website moet kloppen. Websites met een sterke reputatie scoren beter. Linkbuilding kan ervoor zorgen dat je kunt werken aan een betere reputatie. Met linkbuilding kun je namelijk externe links verkrijgen.
Maak hiervoor gebruik van het linkbuilding platform Popi.nl. Door te linkbuilden, dus door externe links naar jouw website te verwijzen, kun je ervoor zorgen dat je uiteindelijk meer autoriteit krijgt en daardoor hoger gaat scoren, mits deze links kwalitatief en relevant zijn. De kwaliteit van de links weegt zwaarder dan het aantal links: ook dit is veranderd door de jaren heen. Online autoriteit is dus heel belangrijk en speelt een rol in een sterk merk creëren.
De rol van content en gebruikservaring
Daarnaast speelt content een grote rol. De content versterkt namelijk de waarde van je backlinks. Zoekmachines kijken namelijk ook naar de inhoud, relevantie en actualiteit van de content. Bovendien kan goede, kloppende en betrouwbare informatie er ook voor zorgen dat anderen naar jouw website verwijzen, wat wederom jouw autoriteit kan versterken. Bovendien speelt de gebruikerservaring een rol: denk aan metrics zoals doorklikratio en interactie. Dit laat zien dat de content waardevol is aan Google. Een trage laadtijd kan bijvoorbeeld juist jouw website schaden. Besteed hier dus ook voldoende aandacht aan.
SEO in 2025: vertrouwen als kernwaarde
SEO verandert door de jaren heen. We zien in 2025 dat vertrouwen een kernwaarde is. Kwaliteit staat voorop, net als betrouwbaarheid. Duidelijke bronnen spelen hierin ook een grote rol. E-E-A-T, oftewel de woorden experience, expertise, authoritativeness en trustworthiness, zijn belangrijk. Daarnaast scoren natuurlijke linkprofielen beter. Een linkprofiel bestaat uit alle links die naar jouw website leiden – externe links, maar ook de interne links op jouw website.
SEO verandert continu
SEO anno nu draait niet alleen meer om de technische trucjes. Het is continu aan het veranderen. Het is vandaag de dag juist goed om sterke content, waardevolle links en transparantie te combineren waardoor je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid uitstraalt met jouw website.
