Evergreen content, het is een mooie term. Het verklapt echter niet meteen wat de term inhoudt. Het zou zomaar alles kunnen betekenen. Daarom vertellen wij jou in dit blog onder andere wat evergreen content betekent en waarom het zo goed samen gaat met linkbuilding.
Evergreen content, wat is het?
Misschien dat je het woord content al kent. Zo niet leggen we het nog even voor je uit. Content is eigenlijk een heel breed begrip. Dit begrip wordt vooral in de communicatiewereld en de marketingwereld gebruikt. De term luidt als volgt: Ideeën die via een medium worden weergegeven. Denk hierbij aan:
- Blogs;
- Artikelen;
- Podcasts;
- Video’s;
- Webinars;
- Events;
- Etc, etc.
Wanneer je het woord evergreen toevoegt aan het woord content krijg je een vorm van content. Namelijk content op jouw website dat voor een langere tijd relevant blijft voor de doelgroep waarvoor de content is gemaakt. Hierdoor blijft de content heel lang interessant voor bezoekers, maar ook voor Google of het soort zoekmachine dat je gebruikt. Evergreen content is een slimme manier om lang autoriteit te houden.
Evergreen content + linkbuilding
Linkbuilding en evergreen content zijn beide hippe termen. Ze worden tegenwoordig veel gebruikt in de online marketingwereld. Dit komt omdat ze samen een hele sterke combi maken om zo hoog mogelijk te ranken in de zoekmachine. Hoe werkt dat dan?
Door het plaatsen van externe links op andere websites náár jouw website (linkbuilding) laat je de zoekmachine weten dat jouw content relevant is en kan worden vertrouwd. Op deze manier ga je sneller hogerop komen in de zoekmachine. Omdat evergreen content inhoudelijk niet veroudert, is het een goede manier om linkbuilding te versterken. Doordat de inhoud van de content relevant blijft voor een langere periode zijn andere websites sneller geneigd om naar jouw pagina te linken, waardoor jouw pagina dus weer meer autoriteit krijgt.
Het schrijven van evergreen content
We kunnen ons voorstellen dat jij je verloren kunt voelen als je content moet schrijven. Hoe begin je? Hoe zit de structuur van de tekst in elkaar? Bij evergreen content kun jij je eveneens verloren voelen. Hoe zorg je dan dat het actueel blijft? Daarom hebben we hier een lijst gemaakt van hoe je het schrijven van evergreen content kunt oppakken.
- Kijk naar de FAQ’s in de SERP op basis van het zoekwoord. Door het zoekwoord op te zoeken in de zoekmachine krijg je vaak ergens in het midden van de SERP een lijst met: ‘mensen vragen ook’ door jouw content hierop te baseren weet je on ieder geval dat de content die je schrijft relevant is.
- Schrijf handleidingen. Handleidingen zijn een vorm van content die qua relevantie in principe niet zullen veranderen. De kans dat we over tien jaar een lampenpeer op een andere manier in een armatuur schroeven is namelijk erg klein.
- Gebruik vakjargon. Vakjargon is iets wat vaak niet tot nauwelijks veranderd. Door vakjargon te gebruiken weet je zo goed als zeker dat jouw content actueel blijft.