Het doel van een beoordelingsgesprek is om een oordeel te geven over het functioneren van de ambtenaar. Dit oordeel is bruikbaar voor rechtspositionele beslissingen (vaste aanstelling, bevordering, ontslag, etc.).Een functioneringsgesprek is een gesprek tussen de ambtenaar en zijn directe chef om te zorgen voor een zo goed mogelijk functioneren van de ambtenaar