Als gevolg v.h. beginsel v.d. brutoverantwoording van uitgaven en ontvangsten, neergelegd in de comptabiliteitswet 1976, komen met ingang v.d. begroting 1978 een aantal posten niet meer als saldo van uitgaven en ontvangsten op de begroting voor maar staan de betreffende uitgaven en ontvangsten als aparte bedragen vermeld.